موتورها و درایوها
موتورهای الکتریکی ستون فقرات صنعت هستند. دوربینهای حرارتی هم برای عیبیابی مشکلات و هم برای نظارت بر وضعیت تجهیز، در راهبرد نت پیشگیرانه در طولانی مدت بسیار مفید هستند. با استفاده از یک دوربین حرارتی دستی، میتوانید با سنجش دمای مادون قرمز، پروفایل دمایی یک موتور را به صورت یک تصویر دو بعدی ثبت کنید.

چه چیزی را باید وارسی کرد
در حالت ایده آل، باید موتورها را هنگامی که تحت شرایط کاری عادی کار میکنند، وارسی کرد. برخلاف حرارتسنج مادون قرمز که تنها دما را در یک نقطه ثبت میکند، دوربینهای حرارتی میتوانند دما را در هزاران نقطه در یک زمان، و در تمام قطعات مهم اعم از موتور، کوپلینگ شفت، یاتاقان موتور و شفت و جعبه دنده ثبت کنند. باید توجه کرد که هر موتور برای کار در دمای داخلی خاصی طراحی شده است و قطعات نباید به اندازه محفظه موتور داغ شوند.
به دنبال چه چیزی باید بود
همه موتورها باید دمای کاری نرمال را در صفحه اطلاعات ثبت کنند. از آنجا که دوربین حرارتی نمیتواند داخل موتور را ببیند، دمای سطح خارجی شاخصی از دمای داخلی آن است. با داغتر شدن درون موتور، بیرون آن نیز داغتر میشود. بنابراین، یک تکنیسین باتجربه در دمانگاری که آگاهی کافی در مورد موتورها دارد، میتواند از تصویربرداری حرارتی برای شناسایی شرایطی مانند جریان هوای ناکافی، خرابی قریبالوقوع یاتاقان، مشکلات جفت شدن شفتها، و تخریب عایق در روتور یا استاتور موتور استفاده کند.
اگر فکر میکنید داغ شدن بیش از حد نتیجه یکی از موارد زیر است، به اقدام شرحدادهشده توجه کنید:
۱. جریان هوای ناکافی:
اگر خاموش کردن موقتی و کوتاهمدت موتور بدون تاثیر بر فرایند تولید ممکن است، موتور را به میزان لازم خاموش نگه دارید تا نظافت و پاکسازی دریچههای ورودی هوا انجام شود. تمیز کردن کامل موتور را برای زمان تعطیلی برنامهریزیشده تجهیز یا کارخانه برنامهریزی کنید.
۲. ولتاژ نامتقارن یا اضافه بار:
علت معمول ولتاژ نامتقارن یا اضافه بار، وجود یک اتصال با مقاومت بالا در کلیدابزار یا تابلوبرق، قطعی، یا جعبه اتصال موتور است که معمولاً میتواند توسط یک بازرسی ترموگرافی مشخص شود و با استفاده از مولتیمتر (مولتیمتر یا مولتیتستر دستگاهی برای اندازهگیری چندین کمیت الکتریکی مانند ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی، ظرفیت خازنی است، که میتوان با آن سلامت یا مشخصات قطعات الکتریکی یا الکترونیکی را نیز ارزیابی کرد.)، کلمپ آمپر متر، یا یک آنالیزور کیفیت توان تایید شود.
۳. خرابی محتمل یاتاقان:
هنگامی که تصاویر حرارتی یک یاتاقان را بیش از حد داغ را نشان میدهد، صدور یک دستورکار نگهداری و تعمیرات برای تعویض یاتاقان یا روانسازی یاتاقان اقدام مناسبی است. تحلیل ارتعاش نیز اغلب میتواند به اتخاذ بهترین تصمیم در خصوص یاتاقان در شرف خرابی به شما کمک کند.
۴. خرابی عایق:
اگر چه این کار تاثیر زیادی بر تولید نخواهد داشت، اما موتور را مطابق با استانداردهای NEMA رتبهبندی کنید. و یک دستورکار برای تعویض موتور در اسرع وقت ایجاد کنید.
۵. ناترازی شفتها:
در اغلب موارد، تحلیل ارتعاش ناترازی و اتصال نامناسب را تشخیص میدهد. اگر امکان خاموش کردن موتور وجود داشته باشد، میتوانید از شاخصهای دستگاههای تراز لیزری استفاده کرد و سپس ناترازی را اصلاح کرد.
تابلوهای برق
ثبت تصاویر حرارتی، روشی آسان برای شناسایی تفاوت دمای ظاهری در مدارهای الکتریکی سه فاز صنعتی، در مقایسه با شرایط عملیاتی معمولی آنها است. با بررسی طیفهای رنگی حرارتی هر سه فاز در کنار هم، تکنسینها میتوانند به سرعت ناهنجاریهای عملکردی را در تابلوهای برق به دلیل عدم تعادل یا بارگذاری بیش از حد تشخیص دهند.

چه چیزی را باید وارسی کرد:
از تمام تابلوهای برق و سایر نقاط اتصال پر بار مانند درایوها، قطعکنها، کنترلها و غیره تصاویر حرارتی تهیه کنید. در جایی که دماهای بالاتر را پیدا میکنید، مدار را دنبال کنید و شاخهها و بارهای مرتبط را نیز مورد وارسی قرار دهید.
پنلها و سایر اتصالات را در حالی که درپوش آنها برداشته شده است وارسی کنید. در حالت ایدهآل، دستگاههای الکتریکی را باید زمانی که کاملاً گرم شدهاند و در شرایط ثابت با حداقل ۴۰ درصد بار معمولی قرار دارند، وارسی کنید. به این ترتیب، اندازهگیریها را میتوان به درستی ارزیابی کرد و با شرایط عملیاتی عادی مقایسه کرد.
به دنبال چه چیزی باید بود:
بار متعادل باید برابر با دماهای متعادل باشد. در یک وضعیت بار نامتعادل، به دلیل گرمای تولیدشده توسط مقاومت، فاز(های) با بار سنگینتر نسبت به سایر فازها داغتر به نظر می رسند. با این حال، یک بار نامتعادل و یک عدم تعادل هارمونیک همگی میتوانند الگویی مشابه ایجاد کنند. که اندازهگیری بار الکتریکی برای تشخیص مشکل مورد نیاز است.
هنگامی که یک تصویر حرارتی نشان میدهد که کل رسانا گرمتر از سایر اجزاء در سراسر قسمتی از مدار است، رسانا ممکن است کمتر از اندازه یا بیش از اندازه بارگذاری شده باشد. درجهبندی رسانا و بار واقعی را وارسی کنید تا مشخص شود که کدام مورد است.
۱. جریان:
برای بررسی تعادل جریان و بارگذاری در هر فاز از یک مولتی متر یا یک تحلیلگر کیفیت توان استفاده کنید.
۲. ولتاژ:
در زمینه ولتاژ، تابلوی حفاظتی را به منظور تشخیص افت ولتاژ بررسی کنید. به طور کلی، افت ولتاژ باید در محدوده ۱۰٪ از امتیاز پلاک مشخصات باشد. ولتاژ خنثی اتصال به زمین (ارت) به شما میگوید که سیستم شما چقدر بارگذاری شده است و به شما کمک میکند جریان هارمونیک را ردیابی کنید. در صورتی که ولتاژ خنثی اتصال به زمین بالاتر از ۳٪ باشد باید تحقیقات بیشتری را آغاز کرد.
۳. بار:
بارها تغییر میکنند، و اگر یک بار تک فاز به طور قابل توجهی وارد خط شود، یک فاز میتواند به طور ناگهانی ۵٪ کاهش یابد. افت ولتاژ در فیوزها و کلیدها نیز میتواند به صورت عدم تعادل در موتور و گرمای اضافی در نقطه مشکل ریشهای ظاهر شود. قبل از اینکه فرض را بر این بگذارید که علت مشکل پیدا شده است، هم با دوربین حرارتی و هم با اندازهگیری جریان بهوسیلهٔ مولتی متر مشکل را بررسی کنید.
۴. هارمونیک:
نه فیدر و نه انشعاب نباید تا حداکثر حد مجاز بارگذاری شوند. معادلات بار مدار باید هارمونیکها (هارمونیکها، مؤلفههایی با فرکانس بالاتر از فرکانس مؤلفۀ اصلی در یک شکل موج (ولتاژ یا جریان الکتریکی) هستند که در شبکه قدرت، بهطور ناخواسته و بر اثر بارهای غیرخطی (nonlinear loads) تولید میشوند.) را نیز در میزان بارگزاری در نظر داشته باشند. رایج ترین راهکار برای اضافه بار، توزیع مجدد بارها بین مدارها یا مدیریت زمانی ورود بارها در طول فرایند است.
شبکه های توزیع
این دستگاه جهت تست و عیب یابی در شل بودن، خوردگی، نامناسب بودن اتصالات، خرابی و نشتی جریان در سر کابل ها، خازن های در حال خرابی، برقگیرهای خراب، کلیدهایی که کنتاکتهای آنها دچار خرابی یا ضعف شدهاند، نقاط دارای حرارت بیش از حد مجاز، اضافه بارها و سیمهای در حال پارگی کاربرد دارد.

کلیدها، کنتاکتورها و بخصوص کلید فیوزها:
کلیدهایی که کنتاکتهای آنها دچار خرابی می باشد، شل بودن تیغه های کلید فیوزها، وجود اکسید شدگی، ناتعادلی بار، اضافه بارها، داغی کنتاکتها، داغی کابلشوهای ارتباطی.

ترانسفورماتورها:
همه عیوب ترانسفورماتور ها که با دیدن اختلاف دما قابل نمایش است مانند شل بودن کفشکها، ضعف در اتصالات کابلشوها به بوشینگها یا کفشکها، بوشینگهای داغ شده، نامتعادلی بار فازهای ترانس، رادیاتورهایی که دچار گرفتگی شده اند، مشخص نمودن سطح روغن در ترانس.